Activități de formare desfășurate de Inspectoratul Școlar Județean Iași în cadrul proiectului Erasmus Autism They are On Of Us

 

În perioada 24-28 ianuarie 2022, reprezentanți ai Inspectoratului Școlar Județean Iași au participat la o activitate de formare având ca temă problematica tulburărilor din spectrul autist. Evenimentul s-a desfășurat la Bruxelles, Belgia, și a reunit beneficiari ai instituțiilor partenere din Spania, Turcia, Polonia și Belgia.

Activitatea face parte din calendarul proiectului Erasmus + Autism They are On Of Us, implementat de Inspectoratul Școlar Județean Iași, în calitate de partener, în perioada 2019-2022.

Scopul acestuia este să îmbunătățească abilitățile de viață ale copiilor diagnosticați cu tulburări din spectrul autist pentru a facilita adaptarea lor la viața socială, pentru a-i ajuta pe elevii diagnosticați cu această tulburare, precum și familiile acestora să își cunoască drepturile. Un alt obiectiv vizează incluziunea școlară și socială a acestor elevi prin valorificarea capacităților personale. Totodată, este urmărită conștientizarea rolului școlii și al familiei în viața copiilor diagnosticați cu tulburări din spectrul autist prin îmbunătățirea cunoștințelor și competențelor familiilor din care provin, dar și ale profesorilor care lucrează în acest domeniu.

În cele 5 zile de formare, specialiști din țările implicate au dezbătut probleme teoretice și au utilizat practici educaționale care pot fi aplicate pentru integrarea școlară a elevilor cu tulburări din spectrul autist. În centrul activităților au fost modalitățile practice de integrare școlară și intervențiile terapeutice ale specialiștilor care pot facilita adaptarea elevilor cu tulburări de spectru autist la mediul școlar, precum și modalitățile de inserție socio-profesională pentru acesată categorie de elevi.

O atenție deosebită s-a acordat mijloacelor de integrare școlară a copiilor cu TSA, creării unor medii școlare incluzive și identificării de strategii, metode și materiale care pot facilita adaptarea școlară a acestor elevi. Din discuțiile și dezbaterile seminariilor s-au conturat practici educaționale care pot conduce la înțelegerea dificultăților copiilor cu autism.

Aspectele teoretice și practicile educaționale au fost completate de o vizită la o școală specială pentru elevi cu tulburări de învățare și tulburări de limbaj care școlarizau și copii diagnosticați cu TSA.

O altă experiență interesantă a fost vizita la o fermă intitulată Ferme Nos Pilifs care sprijină integrarea profesională a peste 140 de persoane cu diverse dizabiltăți și autism. Aceștia sunt implicați în diverse activități practice, iar produsele fermei sunt comercializate în magazinele locale, comunitatea susținând astfel integrarea în muncă a persoanelor cu dizabilități.

Sistemul de educație belgian include Centre de intervenție și terapie pentru dizabilități, prin care se oferă servicii specializate elevilor și părinților. Totodată sunt  realizate platforme cu informații de specialitate care sunt accesate de către unitățile de învățământ.

Experiența de formare a completat cunoștințele teoretice și a îmbogățit strategia de intervenție și terapie pentru tulburarea de spectru autist, urmând ca acestea să fie diseminate către specialiștii din județul Iași care lucrează cu preșcolari, elevi și tineri diagnosticați cu autism, atât cu cei integrați în școlile de masă, cât și cu cei din școlile speciale.

Amintim că, în județul Iași, aproximativ 300 de elevi cu autism sunt integrați în școli de masă și în școli speciale, beneficiind de suport de sprijin educațional printr-un curriculum adaptat și intervenții ale unor specialiști, precum profesori de educație specială, psihopedagogi, profesori de sprijin, profesori logopezi, kinetoterapeuți sau consilieri școlari.