Dirigintele, antrenor de zbor.

Ghid de călătorie prin...dirigenție

 

     1 iunie 2020, Ziua Copilului, vine cu o veste bună atât pentru elevi, cât și pentru profesorii din județul Iași. Preocupat în mod constant de optimizarea și inovarea activităților în mediul online, într-un context care ne-a determinat să adaptăm strategiile de lucru, în relația cu elevii și cu părinții, Inspectoratul Școlar Județean Iași lansează azi un nou ghid, completând seria celor care au fost realizate deja, cu dăruire și profesionalism, de către inspectorii de specialitate ai I.S.J. Iași, care au format echipe cu profesorii din județ.

      Sub titlul Dirigintele, antrenor de zbor. Ghid de călătorie prin...Dirigenție, prezenta resursă se adresează profesorilor diriginți care, în această perioadă de suspendare a cursurilor, au avut un rol esențial și definitoriu în a facilita accesul tuturor elevilor la învățare, de a menține comunicarea cu elevii, părinții și profesorii clasei.

     Ghidul pentru diriginți poate fi considerat un reper, o ancoră care face mai facilă activitatea școlii în prezent, un liant între școala cu valorile și reperele ei tradiționale, cu aspirația zborului spre libertate și cunoaștere a fiecărui elev și noua dimensiune de organizare a activității în spațiul virtual. Într-o formă complexă, ghidul prezintă atât exemple de activități care se pot realiza cu elevii în mediul online, în cadrul orelor de dirigenție, cât și testimoniale ale profesorilor, elevilor și părinților care au traversat această perioadă, într-un demers comun de a continua procesul educațional.

       Noua resursă educațională, realizată într-un design atractiv și viu colorat, cu imagini sugestive pentru subiectele abordate, pune în valoare conținutul ghidului și face mai ușoară utilizarea acestuia. Coordonat de Inspectorul Școlar General, prof. dr. Genoveva Aurelia Farcaș, materialul a fost  realizat de o echipa cu o bogată experiență în domeniul activităților specifice funcției profesorului diriginte, din care au făcut parte metodiști, profesori diriginți și directori din școlile județului, consilieri școlari, specialiști ai C.J.R.A.E. Iași, alături de inspectorul pentru activități extrașcolare la I.S.J. Iași, responsabil pentru activitatea diriginților, prof. Alla Apopei, inițiatoarea acestei lucrări.  Prima parte a ghidului reunește modele de abordare a unor lecții în mediul online, recomandări cu privire la măsurile care se impun în vederea asigurării securității în mediul virtual, codul etic al profesorului diriginte. De asemenea, regăsim pe drumul educației online și câteva sfaturi practice despre cum putem ajunge de la reziliență psihologică la starea subiectivă de bine. Cu atât mai mult, în acest context, starea de bine, construită asumat și conștient, este esențială pentru a putea depăși, cu echilibru, schimbările care au survenit într- o etapă unică, în istoria fiecăruia dintre noi.

      În partea a doua a ghidului, regăsim exemple de abordare a unor teme frecvent puse în discuție de către elevi și care reprezintă, încă, centre de interes. Motivația pentru învățare, strategii de abordare în cazul unui conflict, relația cu părinții sau alegerile corecte în carieră, sunt doar câteva din temele abordate.

      Nu în ultimul rând, ghidul ne prezintă exemple de activități pe care diriginții le pot realiza cu elevii absolvenți, cei care au fost nevoiți, în acest an, să iasă de pe băncile școlii cu noi lecții învățate despre esența vieții, necesitatea educației, dar și a nevoii de adaptare.

      Ghidul Dirigintele, antrenor de zbor. Ghid de călătorie prin...Dirigenție se dorește a fi o resursă inovativă, necesară activității profesorului diriginte prin multitudinea de mijloace educaționale prezentate, a ideilor și modalităților de realizare, un prilej de reflecție, un punct de plecare în călătoria dirigintelui alături de elevii  săi prin noua lume a învățării și dezvoltării personale. Implicit, ghidul este o resursă care are în centru elevii, cei care dau sens educației și pentru care, indiferent de vicisitudinile existenței noastre, merită și trebuie să găsim permanent soluții, astfel încât educația să fie și să rămână o punte între trecut și viitor, un liant între generații, al cărei scop este, așa cum spunea Sydney J.Harris, „să transforme oglinzile în ferestre.”

 

    „Diriginții sunt, și de această dată, deschizatorii unor noi drumuri, cei care propun o altă perspectivă de management al clasei, de comunicare continuă cu elevii și chiar părinții acestora, de consolidare a sentimentului de apartenenţă la o comunitate ce are propria identitate, asumată de fiecare membru în parte. Realizarea prin intermediul tehnologiei de către profesorul-diriginte de proiecte tematice, cluburi de dezbatere, zile dedicate anumitor evenimente, festivități de absolvire etc. poate fi o opțiune pedagogică de a-i ţine pe elevi implicaţi şi împreună, de a păstra legătura afectivă, emoțională.

    Diriginții trebuie să fie prezenţivizibili şi disponibili mai mult poate decât până acum, căci întregul colectiv de elevi simte nevoia să ţină legătura cu liderul lor. Se știe că atunci când liderii transmit o stare de calm, când îşi manifestă preocuparea şi disponibilitatea de a comunica, membrii acelei comunităţi se simt încurajaţi şi au încredere că lucrurile sunt sub control.

    Ghidul destinat profesorilor - diriginți cuprinde teme abordate și fundamentate, atât teoretic, cât și practic, fiind construit pe exemple de bune practici identificate în școala ieșeană, drept pentru care poate fi un reper pentru organizarea orelor de dirigenție în contextul școlii de acasă.” - prof. dr. Genoveva Farcaș

    Acest ghid este pus la dispoziția elevilor, a părinților, dar și a cadrelor didactice pe site-ul Inspectoratului Școlar Județean Iași, la adresa:

http://www.isjiasi.ro/index.php/activitati-extrascolare/documente-specifice/1155-dirigintele-antrenor-de-zbor-ghid-de-calatorie-prin-dirigentie