Prima săptămână de școală s-a încheiat. Astăzi, toată echipa I.S.J. Iași s-a întâlnit într-un spațiu neconvențional (curtea instituției, nu sala de ședințe) pentru a face bilanțul începutului acestui an școlar deosebit, cu dificultăți și provocări pentru elevi și profesori deopotrivă.

Am fost prezenți în multe unități de învățământ ca inspectori, profesori, chiar părinți.

Care sunt primele constatări?

Care ar fi principalele probleme de soluționat acum?

Ce pot face școlile ieșene pentru elevii lor?

Despre toate acestea, dar mai ales despre identificarea de soluții am discutat astăzi. Săptămâna aceasta vom merge cu toții  din nou în școli din mediul rural și urban pentru a monitoriza ce se întâmplă la ore, dacă putem vorbi despre şanse egale în educație, despre cum putem, ca profesori, să prioritizăm activitățile de învățare într-un mediu sigur, securizant fizic, dar și psihologic.

  • A fost o bucurie pentru elevi întâlnirea cu ceilalți colegi de clasă, cu profesorii, cu școala lor de la școală. Școlile noastre au prins viață…
  • Profesorii au încercat să creeze o stare de bine și de comunicare cu elevii care le-au lipsit mai bine de 6 luni. Unii, însă, au trecut repede la predarea noilor conținuturi…
  • În același timp a fost o tatonare constantă a modului în care trebuie să se respecte regulile de igienă, circuitele de intrare-ieșire, pauzele decalate etc. Marea majoritatea a copiilor și tinerilor au respectat regulile de dezinfectare, au purtat măști. Au fost și momente de disconfort semnalate de unii elevi la purtarea măștilor sau la vizibilitatea uşor afectată de către separatoare. Școlile au început să aibă rutine în acest sens.
  • Distanțarea elevilor în școală s-a respectat de cele mai multe ori, dar nu s-a respectat aceasta la ieșirea/intrarea în afara școlii. Elevii și, mai ales, părinții au uitat să păstreze distanța în aceste spații.
  • Directorii s-au confruntat cu aspecte organizatorice legate de existența limitată a echipamentelor informatice care să le permită învățarea de tip hibrid/învățarea online acolo unde scenariul impune.
  • Profesorii au reușit bine și foarte bine să predea în condițiile organizării cursurilor față în față cu întreaga clasă. Dificultăți au apărut mai ales în sistemul hibrid, deși eforturile celor mai mulți profesori au fost semnificative. Au fost și situații care i-au pus în dificultate pe elevi sau părinți.

 Care ar fi principalele probleme de soluționat acum?

 Ce pot face școlile ieșene pentru elevii lor?

 Cel puțin o dată pe săptămână, directorul școlii să facă o analiză realistă – videoconferință cu toți profesorii (ce a mers/ce nu a mers/ce soluții se pot găsi/ ce parteneri din comunitate pot fi cooptați pentru sprijinirea dotării cu tablete, dezinfectanți, spații outdoor etc.);

  • În permanență, ar trebui atent monitorizat modul în care se derulează activitatea hibrid sau online la toate clasele, inclusiv printr-o comunicare directă cu părinții elevilor aflați în școala de acasă (dirigintele, profesorul, directorul)…
  • În perioada imediat următoare, pentru elevii aflați la început de clasă a 5 a/clasă a 9 a în sistem hibrid, fiecare dintre profesorii diriginți trebuie să realizeze întâlniri/lecții cu toată clasa (eventual în spații outdoor), fiind important sentimentul de apartenență la comunitatea școlară în care tocmai s-au integrat și crearea unei stări de motivație pentru învățare. A-i lăsa pe acești copii în prima saptămână /primele două săptămâni de școală exclusiv în sistem online, nu face decât să slăbească din bucuria și elanul unui nou început.
  • Fiecare școală ar trebui să prelucreze pe înțelesul tuturor elevilor, dar și al profesorilor și părinților Metodologia-cadru privind desfăşurarea activităţilor didactice prin intermediul tehnologiei şi al internetului, precum şi pentru prelucrarea datelor cu caracter personal. Este foarte important să se facă o procedură care să precizeze clar modul de organizare a activităților online.
  • Pentru fiecare disciplină ar trebui organizate ședințe de catedră pentru împărtășirea bunelor practici legate de recuperarea materiei din semestrul al doilea, anul școlar trecut. Ghidurile metodologice pentru profesori și școli, disponibile pe platforma educatiacontinua.edu.ro. pot fi surse foarte bune pentru profesori.
  • Este necesar ca profesorii care nu au încă pe deplin formate abilitățile de lucru pe platforme educaționale să se formeze, inclusiv la Centrul pentru educație digitală al I.S.J. Iaşi (persoană de contact, insp. Ema Pădurariu).

 

Inspector Şcolar General al I.S.J. Iaşi,

Prof. dr. Genoveva Aurelia Farcaş